vrijdag 12 augustus 2011

ICOM IC-M35 Probleem

ICOM staat (stond?) bekend als een gerenommeerd bedrijf dat (maritieme) communicatie apparatuur maakt. Het type IC-M35 lijkt vanwege zijn specificaties en (lage) prijs een goed alternatief.

Helaas blijkt er aan dit type IC-M35 (voor zeekajakvaarders) een zeer kwalijk kwaliteitsprobleem te kleven. De LiIon accu van de IC-M35 heeft drie laadcontacten. Het middelste laadcontact corrodeert binnen een jaar, waardoor opladen niet meer mogelijk is.

In nieuwsgroepen (bijvoorbeeld UKRiversGuidebook) staat veel geschreven over dit probleem. Het middelste laadcontact lijkt slechts een temperatuursensor te zijn, maar zonder deze laadt de accu niet op. Dit is een wijdverspreid probleem met de IC-M35 !

Voor mijn IC-M35 heb ik het corrosie probleem 'ondervangen' door het middelste laadcontact met nagellak te conserveren en er een stukje duct-tape over te plakken. Dat moet ik dus iedere keer doen als ik de marifoon oplaadt ! Niet echt handig dus, maar noodzakelijk.


De ICOM IC-M35 dus niet kopen voor gebruik met zeekajakvaren !

De (duurdere) ICOM IC-M71 heeft twee laadcontacten en kent dit probleem NIET ! Mijn IC-M72 (USA versie, niet ATIS, van de IC-M71) gebruik ik nu al ruim 4 jaar zonder problemen vanuit het borstzakje in mijn zwemvest (zonder hoesje).

Een ander bekend merk voor waterdichte marifoons is StandardHorizon. Daar heb ik echter geen eigen ervaringen mee.

Gebruikservaringen met de IC-M35 (drukknop bediening)
De IC-M35 wordt met drukkopjes aan de voorzijde bediend. Dat kan een voordeel zijn als de marifoon vanuit een waterdichte hoes bediend wordt. Het nadeel is dat deze dan uit het borstzakje gehaald moet worden om bijvoorbeeld het volume/kanaal te wijzigen. Een marifoon met draaiknopjes aan de bovenkant (aan/uit, kanaalkeuze), zoals bijvoorbeeld bij de IC-M71, kan men bedienen zonder dat de marifoon uit het borstzakje gehaald hoeft te worden. De IC-M35 heeft een vrij lange antenne die bij mij soms de kin/wang raakt bij rollen. De capaciteit van de LiIon accu van de IC-M35 is vrij laag, waardoor je deze marifoon relatief vaak moet opladen. Wellicht is dat de reden dat de IC-M35 geadverteerd wordt met dat deze blijft drijven (kleinere/lichtere accu). De accu van de IC-M71 heeft een zeer lange gebruiksduur en die hoef ik maar zeer af en toe op te laden.

P.S. Voor de IC-M35 is een AAA-battery pack te koop. Wellicht is dat een 'salvage' optie als de LiIon accu het heeft begeven en je vanzelfsprekend geen zin hebt om nog meer geld uit te geven aan corroderende LiIon accu's voor deze marifoon. Dan kan de IC-M35 misschien nog een goed tweede leven leiden als reserve marifoon. En misschien lost ICOM het probleem nog eens op.